نکته ای که از آن نباید غافل شد این است که داده های با
فرمت Number خود شامل چند قسم زیر می باشند که می بایست در اختصاص آنها به
فیلدها مورد توجه قرار گیرند:
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
1- Byte :جهت ذخیره سازی اعداد صحیح از 0 تا 255
2- Integer :جهت ذخیره سازی اعداد صحیح از 32768 - تا 32767
3- Long Integer :جهت ذخیره سازی اعداد صحیح از 2147483648 - تا 2147483647
4- Single :جهت ذخیره سازی اعداد اعشاری از (38 ^10 ضربدر 3.4 - ) تا ( 38 ^10 ضربدر 3.4)
5- Double :جهت ذخیره سازی اعداد اعشاری از ( 308 ^10 ضربدر 797 - ) تا ( 308 ^10 ضربدر 797)
6- Decimal :جهت ذخیره سازی اعداد اعشاری تا 28 رقم اعشار
به صورت کلی اجزای یک بانک اطلاعاتی شامل موارد زیر است:
1- جداول (Tables): هر داده، در یک خانه از جدول نگهداری میشود.
2- فرمها (Forms): واسطی کاربری برای ورود، ویرایش، حذف و نمایش داده ها.
3- پرس و جوها (Queries): جهت استخراج اطلاعات مورد نظر از یک یا چند جدول بانک اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
4- گزارشها (گزارشها): برای نمایش ، خلاصه سازی، ارسال و چاپ اطلاعات موجود در جداول بانکهای اطلاعاتی استفاده می شوند.
5- ماکروها (Macros): جهت سریع سازی کارها در بانکهای اطلاعاتی استفاده می شوند (بدون نیاز به برنامه نویسی).
6- ماژولها (Modules): همانند ماکروها باعث افزایش کارایی عملکرد بانکهای اطلاعاتی می شوند، البته از طریق برنامه نویسی.
تاکنون با مفاهیم مقدماتی Access آشنا شدیم و حالا به اجرای نرم افزار میپردازیم:
Image
Image
نکته:
ورژنهای قبل از 2007 این نرم افزار، فایلهای بانک اطلاعاتی را با پسوند
mdb ذخیره می کرد، اما ورژنهای 2007 و بالاتر از آن بانکها را با پسوند
accdb ذخیره مینماید. در ضمن باز نمودن فایلهای mdb همچنان در ورژنهای جدید
امکان پذیر است.
برای باز کردن یک بانک اطلاعاتی از گزینه Open در منوی
Office استفاده می شود. در صفحه شروع به کار Access امکان بازکردن بانک
اطلاعاتی که اخیرا باز شده، ایجاد بانک اطلاعاتی جدید و ایجاد بانک
اطلاعاتی بر اساس الگو، وجود دارد.
از قسمت new و sample templates می
توانید نمونه بانکهای موجود در نرم افزار را فراخوانی کرده و به سلیقه خود
تغییر دهید، پس از فراخوانی یک الگو، پنجره نرم افزار به صورت زیر خواهد
بود:
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
ریبون
(Ribbon) متشکل از زبانه های اصلی همچون Home ,create, External Data,
Database Tools می باشد که هر کدام شامل چندین گروه ابزار برای ویرایش و
پیمایش بانک اطلاعاتی می باشند.
از Navigation Pane جهت طبقه بندی اجزای
بانک اطلاعاتی؛ بر حسب جداول، گزارشات، پرس و جوها، ماکروها، ماژولها و
.... استفاده میگردد. برای این منظور به ترتیب تصویر زیر عمل نمائید:
Image
پس
از انجام این کار، می توانید جداول موجود در بانک اطلاعاتی را از قسمت
Tables مشاهده و برای باز نمودن و ویرایش آنها بر روی عنوان جداول دابل
کلیک کنید:
Image
چهار نما در پایین صفحه، برای نمایش جداول بانک اطلاعاتی در اختیار کاربر قرار دارد.
نمای Data sheet: در این نما می توان رکوردها را مشاهده، مرور، ویرایش و حذف نمود.
نمای Design: در این نما می توان ساختار بانک اطلاعاتی و تعاریف فیلدها و نوع داده ای آن ها را مشاهد ه و ویرایش نمود.
نمای
PivotTable: در این نما می توان فیلدهای مورد نظر را برای نمایش انتخاب
نمود و تمامی فیلدهای جدول را نمایان نکنیم، این نما برای انجام عملیات
آماری روی رکوردها نیز به کار برده می شود.
نمای PivotChart: در این نما نتایج عملیات آماری روی رکوردها به صورت نمودار نمایش داده می شوند.
برای
مرور رکوردها در نمای Data sheet از نوار مرور رکوردها در پایین صفحه و یا
از قسمت Go to در گروه find از زبانه Home استفاده می شود. در ضمن از
کلیدهای Enter، Tab، Arrow keys و Shift+Tab نیز می توان جهت جابجائی بین
فیلدها و رکوردها استفاده نمود.
یک جدول نیز بصورت خودکار ایجاد می
گردد، لذا برای تعریف فیلد یا ستون جدید می توانید مکان نما را در اولین
سلول از ستون Click to add قرار داده و داده مورد نظرتان را تایپ کنید و با
زدن کلید Enter ، و یا Tab یک فیلد بصورت خودکار با نام Field 1 ایجاد و
به همین ترتیب با تکرار این عمل، فیلدهای بعدی را نیز تولید نمائید.
برای تغییر نام فیلدهای جدید بر روی عنوان آنها دابل کلیک نموده و نام دلخواه را تایپ نمائید.
در
صورتی که در ستون Field 1 از رکورد با عنوانِ New : ID داده ای درج گردد،
بصورت خودکار رکورد new یک سطر پائینتر قرار میگیرد و با تکرار این عمل
میتوانید رکوردهای جدید را تولید نمائید.
برای ذخیره سازی جدول بر روی
عنوان آن راست کلیک نموده و گزینه Save را انتخاب نمائید و یا از نوار
دسترسی سریع این گزینه را انتخاب و نامی برای جدول تایپ کنید.
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
به دو طریق در دیتابیس میتوان جدول جدید ایجاد کرد:
1-
ایجاد جدول در نمای Data sheet: برای این منظور به گروه Tables از زبانه
Create رفته و گزینه Table را انتخاب میکنیم. با انجام این کار دقیقاً
جدولی شبیه به اولین جدول پیش فرض موجود در دیتابیس ایجاد میگردد، که باید
برای ایجاد فیلدها و رکوردها طبق مطالب اشاره شده در بالا عمل نمائید.
2-
ایجاد جدول در نمای Design: برای این منظور به گروه Tables از زبانه
Create رفته و گزینه Table Design را انتخاب میکنیم. با انجام این کار نمای
Design نمایان میگردد:
Image
همانگونه که مشاهده
مینمائید، از طریق این نما شما قادر به؛ تعریف عنوان فیلدها در ستون Field
Name، تعریف نوع داده های آنها در ستون Data Type و درج توضیحات اختیاری در
خصوص فیلد در ستون Description میباشید.
نکته: در نمای Data Sheet بدون
اینکه نوع فیلدها از قبل تعریف شده باشند داده ها را وارد میکنیم و نوع
فیلدها، بطور خودکار با توجه به داده ای که برای ایجاد فیلد مورد نظر وارد
مینمائید، لحاظ میگردد.
نکات نامگذاری فیلدها؛
1- نام هر فیلد بهتر است متناسب با محتوایی که در آن فیلد وارد میگردد انتخاب گردد.
2- حداکثر طول مجاز برای نام فیلد 64 کاراکتر است.
3- استفاده از کاراکترهای نقطه و کاما و علامت تعجب و ... غیر مجاز است.
4- بین حروف کوچک و بزرگ عناوین، تمایزی توسط Access اعمال نمی گردد.
پانل Field Properties:
در
این پانل ویژگیهایی همچون نحوه نمایش مقدار و نحوه ذخیره سازی فیلدها مشخص
مشود. در واقع برای انواع مختلف داده ها، مشخصات متفاوتی توسط این پانل
ارائه می گردد که شرح آن به صورت زیر است:
شاخص Field size:در
نوع داده Text حداکثر تعداد مجاز برای ورود کاراکتر را مشخص میکند و برای
نوع داده عددی با توجه به انواع مختلف آن که قبلا توضیح داده شد، سایز مشخص
میگردد.
شاخص Format: نحوه قالب بندی نمایش داده هائی از نوع Date-Time, number, yes-no و ... را مشخص میکند.
شاخص Input Mask:برای ورود داده، الگوی خاصی را مشخص میکند، توضیحات بیشتر در ادامه مطلب داده خواهد شد.
شاخص Caption: یک Label یا برچسب را بجای نام فیلد برای نمایش جداول یا در نمودارها و گزارشات منظور میکند
شاخص Default Value: مقداری پیشفرض را به فیلد مورد نظر اختصاص میدهد که در صورت عدم وارد کردن داده در آن فیلد نمایان خواهد شد
شاخص Validation Rule: شرطی را برای ورود دادهها در فیلد مورد نظر اعمال میکند. مثلاً کوچکتر یا بزرگتر از مقدار خاصی.
شاخص Validation text: در صورت عدم رعایت شرط تعریف شده در بالا، پیغامی که در این قسمت قرار میگیرد ، به عنوان خطا نمایان میشود.
شاخص
Required: با این مشخصه اجباری بودن پر کردن فیلد (با انتخاب گزینه Yes)
فراهم میگردد و اگر No را انتخاب کنیم، ورود داده اجباری نخواهد بود.
شاخص
Allow zero length: این مشخصه نیز دو حالت Yes, No را داراست، که مشخص
میکند آیا به فیلد از نوع Text طول صفر اختصاص یابد یا خیر.
شاخص Indexed: باعث تسریع در جستجوی دادهها توسط ایجاد ایندکس بر روی فیلدها میگردد. No به معنای نداشتن ایندکس،
( Yes(No Dublicatesبه معنای داشتن ایندکس و عدم پذیرش مقادیر تکراری
و (Yes(Duplicates OK به معنای داشتن ایندکس و پذیرش مقادیر تکراری
شاخص Decimal Places: تعداد ارقام اعشاری را برای دادههای عددی مشخص میکند.
Image
برخی از الگوهای مهمِ موجود در Input Mask بر اساس کاراکترها و مواردی که در ذیل توضیح خواهم داد، ایجاد میگردند:
کاراکتر 9: این کاراکتر نمایانگر ورود عددی از 0 الی 9 بصورت اختیاری است
کاراکتر 0: هر جا که این کاراکتر قرار گیرد؛ ورود عددی از 0 الی 9 اجباری میگردد.
کاراکتر #: این کاراکتر نمایانگر ورود عددی از 0 الی 9 ، یا جای خالی، یا علائم منفی و مثبت، بصورت اختیاری است
کاراکتر L: هر جا که این کاراکتر قرار گیرد؛ ورود حرفی از الفبا اجباری میگردد.
کاراکتر ?: این کاراکتر نمایانگر ورود حرفی از الفبا، بصورت اختیاری است
کاراکتر a: با این کاراکتر، ورود یک رقم یا حرفی از الفبا بصورت اختیاری مجاز میگردد.
کاراکتر A: با این کاراکتر، ورود یک رقم یا حرفی از الفبا اجباری میگردد.
کاراکتر &: در محل این کاراکتر، میتوان از هر کاراکتری حتی Space بصورت اجباری استفاده نمود.
کاراکتر C: در محل این کاراکتر، میتوان از هر کاراکتری حتی Space بصورت اختیاری استفاده نمود.
مثال:
در الگوی 0AC9# : وارد کردن مقدار 1zj2- مجاز و ورود مقدار pzj2- غیر مجاز میباشد.
به
نحوه اختصاص نوع داده ی Lookup Wizard به فیلدها میپردازیم تا در هنگام
ورود اطلاعات در فیلد مورد نظر، لیستی از مقادیر قابل انتخاب ظاهر گردد:
در
نمای Design در قسمت Type Data از فیلد مورد نظرتان کلیک نموده و نوع
Lookup Wizard را انتخاب کنید، پس از انجام این کار به ترتیب زیر مراحل را
ادامه دهید:
طبق تصویر1 ، گزینه دوم را برای ایجاد لیست مورد نظرتان انتخاب نمائید.
در
مرحله بعد طبق تصویر 2، تک تک موارد موجود در لیست مورد نظر را تایپ کنید،
در ضمن شما میتوانید تعداد ستونهای لیستتان را نیز در اینجا افزایش دهید.
در مرحله بعد طبق تصویر 3، میتوانید نامی برای فیلدتان در نظر بگیرید و کار ایجاد لیستتان را به پایان برسانید.
حال
طبق تصویر 4، میتوانید در نمای DataSheet در فیلد مورد نظرتان لیستی را که
ایجاد کردید مشاهده و موردی را از آن لیست برای ورود مقدار انتخاب نمائید.
در ضمن در همین قسمت در آخر لیست میتوانید با انتخاب آیکن Edit List نسبت
به ویرایش لیست و انتخاب یکی از موارد لیست به عنوان مقدار پیشفرض آن لیست
اقدام نمائید.(تصویر 5).
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
در
خصوص وارد کردن تصویر در یک فیلد از جدول نوع داده ی آن فیلد را در نمای
Design در قسمت Type Data از نوع OLEobject انتخاب کنید، سپس طبق تصویر
زیر، در نمای DataSheet در فیلد تصویر، راست کلیک نموده و گزینه Insert
object را انتخاب نمائید، و از قسمت Browse نسبت به انتخاب تصویر مورد
نظرتان اقدام کنید، در مرحله آخر برای مشاهده تصویر انتخاب شده بر روی
گزینه Package دابل کلیک کنید.
Image
برای الحاق فایل به
جداول نیز تقریباً شبیه بالا میبایست عمل کرد، بدین صورت که در نمای
Design در قسمت Type Data ، نوع Attachment را انتخاب کنید، سپس طبق تصویر
زیر، در نمای DataSheet در فیلد مورد نظر راست کلیک نموده و گزینه Manage
Attachments را انتخاب نمائید، و از قسمت Browse نسبت به انتخاب فایل مورد
نظرتان اقدام کنید،:
Image
حذف و اضافه کردن فیلدها و رکوردها:
برای
اضافه کردن فیلدی در انتهای فیلدهای موجود، همانطور که قبلاً توضیح داده
شد، در نمای Datasheet در داخل ستون Click to Add ، داده مورد نظر را وارد و
فیلد جدید را ایجاد میکنیم. امّا اگر بخواهیم فیلد جدیدی قبل از یک فیلد
موجود ایجاد کنیم به ترتیب زیر عمل میکنیم:
اگر در نمای Datasheet
باشیم، فیلد موجودی را که میخواهیم قبل از آن فیلد جدیدی ایجاد کنیم،
انتخاب نموده و بر روی آن راست کلیک میکنیم، سپس گزینه Insert Field را
انتخاب میکنیم، و برای حذف یک فیلد در این نما، بر روی آن راست کلیک نموده و
گزینه Delete Field را انتخاب میکنیم و یا کلید Delete از کیبورد را
میفشاریم.
امّا در نمای Design، فیلد موجودی را که میخواهیم قبل از آن
فیلد جدیدی ایجاد کنیم، انتخاب نموده و بر روی آن راست کلیک میکنیم، سپس
گزینه Insert Rows را انتخاب میکنیم، و یا در گروه Tools از زبانه Design
گزینه Insert Rows را انتخاب میکنیم، سپس مشخصات فیلد جدید را وارد
مینمائیم. و برای حذف یک فیلد در این نما، یا بر روی آن راست کلیک میکنیم و
گزینه Delete Rows را انتخاب میکنیم و یا در گروه Tools از زبانه Design
گزینه Delete Rows را انتخاب میکنیم و یا کلید Delete از کیبورد را
میفشاریم.
رکوردها در Access فقط به آخر جدول اضافه میشوند و برای این
منظور یا از نوار مرور رکوردها در پایین صفحه استفاده میکنیم، یا در ابتدای
یکی از رکوردها کلیک راست و گزینه New Record را انتخاب میکنیم و یا در
گروه Record از زبانه Home گزینه New Record را انتخاب میکنیم. حذف یک
رکورد نیز با انتخاب آن و راست کلیک و انتخاب گزینه Delete Record صورت
میپذیرد و یا فشردن کلید Delete از کیبورد و یا با انتخاب گزینه Delete
Record در گروه Record از زبانه Home نیز میتوان این کار را انجام داد.
Image
در
تصاویر شماره 4 و 5 بالا روش تغییر اندازه ارتفاع سطرها و پهنای ستونها
نشان داده شده است، روش دیگر برای انجام این منظور بدین صورت است که پس از
انتخاب سطر و یا ستون و راست کلیک بر روی آن، گزینه Row Height را برای
تغییر ارتفاع سطر و گزینه Field Width را برای تغییر پهنای ستون انتخاب
میکنیم.
در تصویر زیر به توضیح برخی از امکاناتی که در راست کلیک بر روی یک ستون نمایان میگردد، میپردازیم:
Image
کلید
اصلی (Primary Key): یک فیلد یا مجموعه¬ای از فیلدهاست، که مقدار آن در هر
رکورد(سطر) از جدول منحصر به فرد است. در ضمن این فیلد حتماً در هنگانم
ایجاد یک رکورد، باید شامل مقدار باشد و خالی نمی تواند باشد.
حتماً در
هنگام ذخیره سازی هر جدول، با پیغامی مبنی بر تأیید تعریف کلید اصلی
(Primary Key) مواجه شده اید. که در صورت انتخاب گزینه Yes یک فیلد با
عنوان ID و از نوع Auto Number به جدول اضافه میگردد. نکته ای که در اینجا
وجود دارد این است که اگر اولین فیلد موجود در جدول از نوع Auto Number
باشد، Access همان فیلد را به عنوان کلید اصلی در نظر می گیرد (همانند فیلد
ردیف) و دیگر فیلد ID را به جدول اضافه نمیکند. و اگر گزینه No از پیغام
را انتخاب کنید، کلید اصلی برای جدول در نظر گرفته نمیشود.
در واقع
Access از کلیدهای اصلی برای ایجاد روابط بین جداول دیتابیس استفاده میکند.
و منحصر بفرد بودن مقادیر در فیلد کلید اصلی، باعث میشود که از فیلدهائی
که مقادیر در آنها ممکن است تکراری باشد مانند نام اشخاص، نتوانیم به عنوان
کلید اصلی استفاده کنیم. و در صورتی که فیلدی در جدول با مقادیر غیر
تکراری نداشتیم، میتوانیم از ترکیب چند فیلد که مقادیری منحصر بفرد ایجاد
میکنند به عنوان کلید اصلی استفاده کنیم. به این صورت که بعد از انتخاب یک
یا چند فیلد (از طریق نگهداشتن کلید Ctrl) در نمای Design بر روی فیلدها
راست کلیک کرده و گزینه Primary Key را انتخاب میکنیم و یا در گروه Tools
از زبانه Design گزینه Primary Key را انتخاب میکنیم.
Image
پس از انجام مراحل بالا در کنار عنوان فیلد یا فیلدهائی که به عنوان کلید اصلی انتخاب کردیم، تصویر کلید ظاهر میگردد.
فیلتر کردن جدولها :
فیلتر
کردن بمنظور نمایش رکوردهائی از جدول که مقادیر خاصی دارند صورت میپذیرد و
یا بالعکس بمنظور عدم نمایش رکوردهائی از جدول که مقادیر خاصی دارند،
اعمال میگردد.
روش اول برای انجام فیلتر، بدین صورت است که؛ ابتدا
فیلد مورد نظرتان که میبایست حاوی مقدار خاصی باشد را انتخاب نمائید. سپس
در گروه Sort & Filter گزینه Filter را انتخاب نمائید، مطابق تصویر
زیر:
Image
سپس از منوی باز شده که حاوی کلیه اطلاعات
موجود در این فیلد است، مقدار خاصی را که برای نمایش یا عدم نمایش مورد
نظرتان است، انتخاب نمائید و سایر مقادیر را غیر فعال کنید، همانند تصویر
زیر:
Image
نکته ای که اینجا نباید از آن غافل بود، این
است که در این قسمت با استفاده از گزینه Text Filters میتوانید به تنظیمات
بیشتری بشرح ذیل برای فیلتر کردن دسترسی داشته باشید:
Image
روش
بعدی برای انجام فیلتر این است که مکان نمای خود را در سلول حاوی مقدار
خاص از فیلد مورد نظرتان قرار دهید و سپس در گروه Sort & Filter از
زبانه Home گزینه Selection را انتخاب نمائید، مطابق تصویر زیر:
Image
برای
از بین بردن اثر فیلتر بر روی فیلد، میتوانید در گروه Sort & Filter
از زبانه Home از گزینه Toggle Filter استفاده نمائید، و اگر دوباره این
گزینه را انتخاب کنید، مجدداً فیلترینگ به جدول اعمال خواهد شد.
و امّا برقراری ارتباط بین جدولها در بانک اطلاعاتی:
از
آنجا که یک بانک اطلاعاتی میتواند شامل یک و یا چندین جدول باشد، با توجه
به هدف از ایجاد بانک اطلاعتی، ممکن است ناچار به ایجاد برقراری ارتباط بین
دو و یا چند چدول شویم. به عنوان مثال بانک اطلاعاتی یک دبیرستان را در
نظر بگیرید، که میتواند شامل جدولهای مشخصات دبیران، مشخصات دانش آموزان،
مشخصات کارمندان ، مشخصات دروس، نمرات و ... باشد. ما در این دیتابیس برای
تشخیص اینکه چه دانش آموزی ، چه دروسی را با چه نمره ای گذرانده، صد در صد
مجبور به برقراری ایجاد ارتباط بین دو جدول دانش آموزان و دروس خواهیم بود.
برای تفهیم بیشتر موضوع، طبق مثال زیر عمل مینمائیم:
Image
3
جدول فوق شامل مشخصات دانش آموزی ، مشخصات دروس و نمرات میباشند. همانگونه
که مشاهده مینمائید؛ جدول نمرات شامل شماره دانش آموزی و شماره درس و نمره
مأخوذه در آن میباشد، اما نام دانش آموز و نام درس در آن قابل مشاهده
نیست.
برای مشاهده مشخصات دانش آموز و مشخصات درس به همراه نمره آن،
میبایست بین سه جدول فوق ارتباط برقرار کنیم . از فیلدهای موجود در جدول
نمرات مشخص میگردد که فیلد شماره دانش آموزی در آن با همین فیلد در جدول
مشخصات دانش آموزی مشترک میباشد و فیلد شماره درس در جدول نمرات با همین
فیلد در جدول مشخصات دروس مشترک است.
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
با
توجّه به اینکه فیلد شماره دانش آموزی در جدول مشخصات دانش آموزان و فیلد
شماره درس در جدول مشخصات دروس، مقادیر منحصر بفردی دارند، پس به عنوان
کلید اصلی در این جداول انتخاب میشوند، اما این فیلدها در جدول نمرات شامل
مقادیر تکراری¬اند و به عنوان فیلدهای مشترک شناخته مشوند.
نکته: در
این جداول که قرار است بین آنها ارتباط برقرار گردد، جدولی که دارای فیلد
مشترک با مقادیر منحصربفرد است به عنوان جدول اصلی و جدولی که دارای فیلد
مشترک به مقادیر تکراری است به عنوان جدول فرعی شناخته میشود. در مثال بالا
جدولهای مشخصات دانش آموزان و جدول مشخصات دروس به عنوان جدول اصلی و جدول
نمرات به عنوان جدول فرعی مطرح میباشند.
نکته: فیلد مشترک در جدول
فرعی، به عنوان کلید فرعی شناخته میشود و الزامی بر مساوی بودن عنوان این
فیلد با فیلد مشترک در جدول اصلی نمیباشد. و میبایست این فیلدها شامل
مقادیر یکسانی از لحاظ ویژگی داده ها باشند.
نکته: جدولهائی را که میخواهیم با هم ارتباط دهیم، میبایست در یک دیتابیس باشند.
هم
اکنون برای ایجاد ارتباط بین جدولهای بالا، یکی از جدولها را از میکنیم ،
سپس از گروه Relationships در زبانه Database Tools گزینه Relationship را
انتخاب میکنیم.(در Access 2013). پس از انجام این کار کادر Show Table
نمایان میگردد و اگر ظاهر نشد، بر روی گزینه Show Table از گروه
Relationships کلیک کنید.
Image
نام جداولی که مورد
نظرتان است را انتخاب و گزینه Add را انتخاب کنید تا بصورت کادری کوچک
مطابق تصویر زیر به صفحه اضافه گردند. و در آخر گزینه Close را انتخاب
کنید.
Image
هم اکنون قبل از ایجاد ارتباط بین جداول،
جدولهائی که قبلاً در این دیتابیس باز بوده اند را ببندید و فقط ویزارد
مربوط به Relationships را باقی بگذارید تا در حین ایجاد ارتباط با پیغام
خطا روبرو نشوید، پس از انجام این کار، کلید اصلی از جداول اصلی را با
انتخاب و دراگ کردن بر روی فیلد مشترک در جدول فرعی بکشید، با انجام این
کار کادر Edit Relationships بصورت زیر مشاهده میشود:
Image
این
کادر نام فیلدهای شرکت کننده در ارتباط را نمایش میدهد و برای اینکه
قوانین مربوط به جامعیت ارجاعی اجرا شوند گزینه Enforce Referentioal
Integrity را انتخاب کنید. این قوانین شامل موارد زیر میباشد که در ایجاد
ارتباطات توسط Access رعایت میگردد:
1- از ورود مقادیر در فیلد کلید
خارجی (در جدول فرعی) ممانعت صورت میپذیرد اگر این مقادیر در فیلد کلید
اصلی (از جدول اصلی) وجود نداشته باشد.
2- به کاربر اجازه ویرایش مقادیر و یا حذف رکوردی از جدول اصلی که در جدول فرعی نیز استفاده شده است را نمیدهد.
همانگونه
که توضیح داده شد با اعمال قوانین مربوط به جامعیت ارجاعی دچار مقداری
محدودیت در حذف و بروزرسانی جداول مرتبط میشویم، ولی برای این منظور
میتوانیم از قابلیتهای حذف و بروز رسانی آبشاری فیلدها با استفاده از گزینه
های Cascade Delete Related Fields و Cascade Update Related Fields
برخوردار شویم.
با استفاده از قابلیتهای حذف و بروز رسانی آبشاری
فیلدها وقتی کلید اصلی در جدول اصلی تغییر پیدا میکند، مقدار فیلد مشترک در
جدول فرعی نیز تغییر پیدا میکند، و هنگامی که رکورد فیلد اصلی در جدول
اصلی حذف گردد، این مقدار نیز از فیلد مشترک در جدول فرعی حذف میگردد.
و در نهایت گزینه OK را انتخاب نمائید.
میبایست
این نکته را یادآور شوم که با توجه به اینکه چه تعداد رکورد از طریف فیلد
مشترک در دو جدول با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند نوع ارتباطها به چند دسته
تقسیم میشوند:
1-ارتباط یک به یک (One to One): این نوع ارتباط
زمانی میتواند برقرار شود که یک رکورد از یک جدول فقط با یک رکورد از جدول
دیگر در ارتباط باشد.
2-ارتباط یک به چند (One to Many): در این نوع
ارتباط یک رکورد از یک جدول با چند رکورد از جدول دیگر از طریق فیلد مشترک
در ارتباطند.
3-ارتباط چند به چند (Many to Many): یک رکورد از جدول اول
با چند رکورد از جدول دوم و همچنین یک رکورد از جدول دوم با چند رکورد از
جدول اول در ارتباط است.
با توجه به این تقسیم بندی، ارتباطی که بین جداول در بخش قبلی ایجاد کردیم، از نوع ارتباط چند به چند میباشد.
ایجاد پرس و جو (Query):
پس
از مدتی که اطلاعات در جداول دیتابیس افزایش پیدا کرد و یا تعداد جدولها
بیشتر شد، برای یافتن رکوردها و یا اطلاعاتی خاص از جداول بانک اطلاعاتی با
مشکل روبه رو خواهید شد. در این زمینه استفاده از یکی از اجزای بانک
اطلاعاتی یعنی پرس و جوها جهت استخراج اطلاعات از جداول بانک اطلاعاتی راه
گشا خواهد بود.
پرس و جوها نیز شامل انواع مختلفی است، پرسو جوئی که
شامل انتخاب یک یا چند رکورد از جداول خاص یا از سایر پرسو جوها میشود،
اصطلاحاً «پرس و جوی انتخاب» (A select Query) نامیده میشود. نتایج پرس و
جوها نیز دقیقاً شبیه جداول قابل ذخیره و رکوردهای آن قابلیت حذف، فیلتر و
مرتب سازی را دارا میباشد.
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
برای
ایجاد پرس و جو به گروه Queries از زبانه Create میرویم، همانگونه که
ملاحظه مینمائید در این قسمت به دو روش میتوانیم پرسو جو استفاده نمائیم:
روش اول: انتخاب Quey Wizard: با انجام این کار ویزارد New Query باز میشود:
Image
با
انتخاب گزینه Simple Query Wizard ، از «پرس و جوی انتخاب» (A select
Query) می توانید استفاده نمائید؛ در مر حله بعدی شما میتوانید فیلدهای
مورد نظر از تمامی جدولهای بانک اطلاعاتی را در پرس و جوی خود دخیل کنید:
Image
در
کادر بعدی ، از شما نحوه نمایش رکوردها از فیلدهای انتخاب شده را سوال
میکند، گزینه Detail، تمامی محتوای رکورد را با جزئیات نمایان میکند و
گزینه Summary خلاصه وضعیتی از رکوردها را نشان میدهد، این گزینه بیشتر
برای داده های عددی مورد استفاده قرار میگیرد. ما گزینه Detail را انتخاب
میکنیم:
Image
در قسمت بعدی، میبایست نامی برای Query و نحوه نمایش آن را در نمای Datasheet یا نمای Design انتخاب کنید:
Image
و در نهایت Query ایجاد شده همانند یک جدول در یکی از نماهای انتخاب شده (بصورت پیشفرض در نمای Datasheet ) نمایان میگردد.
Image
طبق
مراحل بالا کارنامه دانش آموزان توسط Query ایجاد گردید. البته با توجه به
ارتباطی که در قسمت قبلی مقاله، بین جداول ایجاد کرده بودیم.
روش دوّم: ایجاد پرس و جو با Query Design:
پس از انتخاب Query Design در گروه Queries از زبانه Create ، کادر Show Table بصورت زیر نمایان میگردد:
Image
در
این کادر شما با گزینه Tables، جداول، و با گزینه Queries، پرس و جوها و
با گزینه Both هم جداول و هم پرس و جوهای موجود در بانک اطلاعاتی را برای
شرکت در پرس و جوی جدید، میتوانید استفاده کنید. پس از انتخاب (Add نمودن)
موارد لازم با انتخاب Close کادر مورد نظر بسته میشود و در قسمت پائین
صفحه، با استفاده از گزینه های موجود قادر به انتخاب فیلدها و تعریف شرایط
آنها برای حضور در پرس و جو کنید.
Image
شما با دابل
کلیک نمودن بر روی عنوان فیلدها در هر یک از جداول میتوانید آنها را به
پایین صفحه اضافه و در پرس و جوی خویش نمایش دهید. گزینه های موجود در این
قسمت بشرح زیر میباشد:
Field: نام فیلد
Table: نام جدول
Sort: جهت مرتب سازی صعودی (Ascending) یا نزولی (Descending) فیلد
Show: نمایش یا عدم نمایش فیلد
Criteria: معیاری برای نمایش رکوردها از طریق اعمال شروطی مثل =<، =>، <>، <، >، =
Or:
شرطی که در این مکان قرار گیرد، با شرط قید شده در قسمت criteria توسط
عملگر Or ترکیب میشود و هر دو شرط یا هر کدام که صادق باشد نمایان خواهد
شد.
برای ذخیره کردن Query دقیقاً شبیه ذخیره کردن جدول عمل کنید.
در ضمن برای نمایش نتیجه پرس و جو، میتوانید بر روی عنوان پرس و جو راست
کلیک نموده و گزینه DataSheet View را انتخاب کنید و یا از گروه Results در
زبانه Design گزینه Run را انتخاب نمائید.
نمایش، ویرایش و یا حذف اطلاعات میباشد.
به چند روش میتوان فرمها را ایجاد کرد:
1-
با استفاده از ابزار Form: برای این منظور ابتدا جدول و یا پرس و جوی مورد
نظرتان را باز نموده و سپس در زبانه Create، در گروه Forms گزینه Form را
انتخاب نمائید. بدینوسیله فرمی همنام با جدول یا پرس و جوی مورد نظرتان
ایجاد میگردد که میتوانید هنگام ذخیره کردن آن نامش را تغییر دهید. و بدین
ترتیب در پنجره ظاهر شده از فرم مورد نظر اطلاعات مربوط به یک رکورد نمایش
داده می شود و با استفاده ار نوار مرور رکودها واقع در پائین پنجره
میتوانید سایر رکوردها را پیمایش نمائید.
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
در
صورتی که جدول مورد نظرتان با سایر جداول در ارتباط باشد، در هنگام نمایش
اطلاعات یک رکورد، رکوردهای مرتبط به آن بصورت یک Datasheet در قالب یک فرم
فرعی یا (Sub form) در پایین فرم اصلی نمایش داده می شود.
Image
2- با استفاده از ویزارد: برای این منظور به زبانه Create رفته و از گروه Forms گزینه Form Wizard را انتخاب نمائید:
Image
در پنجره باز شده قادر به انتخاب پرس و جوها و جداول و فیلدهای مورد نظرتان جهت نمایش در فرم خواهید بود.
در مرحله بعد میبایست بشرح ذیل نحوه صفحه بندی صفحه فرم را مشخص نمائید:
Image
الف) Columnar : با استفاده از این گزینه در هر صفحه نام فیلد و در کنار آن مشخصات یک رکورد ، قایل نمایش است.
ب) Tabular : با استفاده از این گزینه در هر صفحه رکوردها بصورت فهرستی متوالی نمایش داده میشوند.
ج) Datasheet : با استفاده از این گزینه همانند نمای Datasheet رکوردها نمایش داده میشوند.
د) Justified: همانند گزینه الف و با این تفاوت که نام هر فیلد در بالای مشخصات رکورد قرار میگیرد.
Image
و
در مرحله بعدی قادر به انتخاب یک نام برای فرم خواهید بود و در همین قسمت
با استفاده از گزینه پیش فرض Open the form… وارد فرم میشوید تا اطلاعات را
وارد نمائید و یا با استفاده از گزینه Modify the form… قادر به ایجاد
تغییر در طراحی ظاهری فرم خواهید بود.
3- با استفاده از ابزار Form Design: برای این منظور به زبانه Create رفته و از گروه Forms گزینه Form Design را انتخاب نمائید:
Image
شما
در این قسمت با استفاده از گزینه Add Existin Fields در گروه Tools از
زبانه Design قادر به اضافه کردن فیلدهای مورد نظر از بانک اطلاعاتی خواهید
و با دابل کلیلک کردن بر روی عنوان هر فیلد و یا دراگ کردن آن بر روی فرم ،
2 باکس مربوط به نام فیلد و مقدار فیلد مطابق سلیقه شما در فرم قرار
میگیرد:
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
و
با استفاده از گزینه های Title و Logo در گروه Header & Footer از
زبانه Design قادر به تعریف عنوان و لوگو برای فرم خود خواهید بود. لازم به
ذکر است که عنوان و لوگوی فرم در قسمت Header Form قرار میگیرند و این بخش
با تغییر و مرور رکوردها همواره ثابت میماند:
Image
روشهای
زیادی برای تغییر رنگ عناصر( نام فیلدها , مقادیر فیلدها , عنوان فرم)
وجود دارد، مثلاً بعد از انتخاب آن عنصر روی آن راست کلیک نموده و گزینه
FillBack color را برای تغییر رنگ پس زمینه و از FontFore color برای تغییر
رنگ متن عنصر استفاده نمائید. و برا ی تغییر رنگ زمینه فرم روی نوار
Detail راست کلیک نموده و از گزینه Fill/Back color استفاده کنید:
Image
حالا دقیقاً همانند ذخیره کردن جداول و یا پرس و جوها آنها را ذخیره نمائید
فرم ها را می توان در نماهای Form Layout, Form Design, Form View مشاهده نمود.
نمای , Form View برای ورود و ویرایش داده ها به کار میرود.
نمای Form Design برای اصلاح طراحی فرم به کار میرود.
نمای Form Layout در حین نمایش رکوردها , اجازه تغییراتی در طراحی گزارش را نیز به کاربر میدهد
در نماهای Layout و Design میتوان فیلدهایی را به فرم اضافه کرد یا از آن حذف نمود.
در نماهای Design , Layout قابلیت AutoFormat برای تغییر سبک و قالب بندی فرم وجود دارد.
ایجاد
گزارش به منظور استخراج دادهها از جداول بانک اطلاعاتی وخلاصه سازی آنها
با هدف چاپ انجام میگیرد. قابلیت مهم گزارش، امکان چاپ اطلاعات با ساختار و
چیدمانی است که مورد نظر کاربر است.
از روشهای ایجاد گزارش استفاده از
ابزارهای Report Wizard و Report میباشد. ساده ترین و سریعترین روش برای
ایجاد گزارش استفاده از ابزار Report است زیرا با استفاده از این ابزار، کل
جدول بدون هیچ گونه سوال از کاربر، بصورت یک گزارش در قالب چاپی آماده می
گردد. برای ایجاد گزارش با این روش ابتدا Table یا Query خود را در نمای
Datasheet باز نموده و سپس ابزار Report از گروه Reports در زبانه Create
را انتخاب نمائید. بدینوسیله گزارشی همنام با Table یا Query مورد نظرتان
ایجاد میگردد. برای ذخیره کردن آن همانند ذخیره کردن سایر اجزای بانک
اطلاعاتی که قبلاً توضیح داده شد عمل نمائید:
Image
گزارشها را می توان در4 نمای Report, Layout ,Print Preview و Design مشاهده نمود.
در
نمایPreview Print آنچه در کاغذ دیده می شود را دقیقا نشان داده و امکان
تنظیمات چاپ را فراهم می کند. در واقع این نما به منظور اطمینان از درستی و
بی نقص بودن گزارش هنگام چاپ به کارمیرود زیرا آنچه قرار است روی کاغذ
دیده شود را نشان میدهد. (همانند تصویر زیر) درضمن در این نما نمی توان
گزارش را ویرایش کرد.
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
در
نمای Report نیز(همانند تصویر زیر) تقریبا هرآنچه که باید چاپ شود را نشان
داده میشود, اما لبه های کاغذ را در صفحه نمایش مشخص نمیکند، بنابراین
حاشیه های واقعی را نمی توان مشاهده کرد. دراین نما نیز نمی توان گزارش را
ویرایش کرد.
Image
نمای Layout: این نما ظاهرا شبیه نمای Report است ولی بر خلاف نمای Report قابلیتهای زیر در آن فراهم است:
1- امکان صفحه آرایی و تغییر چیدمان گزارش
2- قالب بندی محتوای گزارش مانند تغییر قلم,رنگ ,سایز,ترازبندی وغیره
3-
مرتب سازی رکوردها ,گروهبندی آنها و انجام عملیات محاسباتی نظیرمجموع و
میانگین روی رکوردها (تمامی این تنظیمات از طریق انتخاب فیلد مورد نظر و
راست کلیک بر روی آن امکان پذیر است)
4- استفاده از قابلیت AutoFormat بمنظور قالب بندی آماده گزارش
منظور
از گروهبندی این است که رکوردهایی که مقدار مشترکی در یک فیلد دارند در یک
گروه قرار میگیرند و در گزارش پشت سر هم ظاهر می شوند، برای این منظور
میبایست بر روی فیلد مورد نظر راست کلیک نموده و گزینه Group on را انتخاب
کرد، همانند تصویر زیر در این نما که بر اساس نام خانوادگی گروه بندی شده
است:
Image
برای انجام عملیات محاسباتی نیز پس از راست
کلیک بر روی فیلد عددی مورد نظر، با استفاده از گزینه Total عملیاتی همچون
Sum، Average، Max MinوCount Records در دسترس میباشد.
نمای Design :
برای اصلاح طراحی گزارش به کار میرود در این نما میتوان محل اجزای گزارش و
عناصر تشکیل دهنده آن را تغییر داد. کم و زیاد کردن تعداد فیلدها و تعیین
دقیق محل آنها در گزارش در این نما انجام میشود . به علاوه تمام عملیاتی که
در نمای Layout ذکر شد در این نما نیز قابل اجراست با این تفاوت که در این
نما رکوردها دیده نمیشوند.
در زیر تصویری از این نما مشاهده مینمائید:
Image
هر گزارش نیز از پنج بخش اصلی زیر تشکیل شده است:
Report
Header: هر آنچه در این بخش قرار بگیرد در ابتدای گزارش دیده می شود.
معمولا در این بخش عنوان گزارش , آرم یا لوگو,تاریخ و ساعت گزارش و ...
قرار میگیرد.
Page Header: محتوای این بخش در ابتدای هر صفحه از گزارش در صفحه اول پس از Report Header قرار میگیرد مانند عنوان فیلدها.
Details: این بخش شامل جزئیات گزارش است مانند رکوردها.
Page Footer : محتوای این بخش در انتهای هر صفحه از گزارش دیده می شود . مانند شماره صفحه .
Report Footer : هر آنچه در این بخش قرار بگیرد در انتهای گزارش دیده میشود ماند نتایج محاسباتی Sum, Average , …
در
ادامه ی بحث قبلی، در این مقاله به روش دوّم ایجاد یک گزارش، بوسیله
Report Wizard میپردازیم، در Report Wizard با استفاده از پرسشها و
پاسخهائی، Access گزارش مورد نظر ما را میسازد، برای این منظور وارد زبانه
Create شده، و از گروه Reports گزینه Report Wizard را انتخاب مینمائیم:
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
همانگونه
که در تصویر بالا مشاهده مینمائید، شما قادر به انتخاب جدولها و پرس و
جوهای بانک اطلاعاتی موجود هستید و میتوانید فیلدهای مورد نظرتان را در
گزارش شرکت دهید، با زدن گزینه Finish میتوانید از ادامه دادن مراحل صرف
نظر کرده و کار تولید گزارش با استفاده از Report Wizard را به پایان
برسانید.
در مرحله بعدی (در Access 2013)، طبق تصویر زیر میتوانید نحوه نمایش اطلاعات در گزارش را مشخص نمائید:
Image
و
در مرحله بعدی قادر به گروه بندی گزارش بر اساس فیلدهای مورد نظر خواهید
بود و پس از انتخاب فیلدهای مورد نظر میتوانید با استفاده از گزینه
Priority اولویت گروه بندیها را تغییر دهید؛
Image
در
قسمت بعدی شما قادر به مرتب سازی صعودی(Ascending) یا نزولی (Descending)
فیلدها خواهید بود و تا 4 مرحله میتوانید این مرتب سازی را انجام دهید.
برای تغییر حالت Ascending به Descending یا بالعکس، بر روی عنوان آنها
کلیک نمائید:
Image
و در مرحله بعدی شما میتوانید تنظیمات مربوط به Layout و حالت افقی (Landscape) یا عمودی (Portrait) بودن صفحه گزارش را مشخص نمائید:
Image
و در آخرین مرحله، میتوانید نامی برای گزارش و یک نما برای نمایش آن (Design یا Print Preview) انتخاب نمائید؛
Image
Image
روش
دیگر در ایجاد گزارش استفاده از گزینه Report Design در گروه Reports از
زبانه Create میباشد. در این روش گزارش در نمای Design بصورت خالی باز شده و
شما با استفاده از ابزار Add existing fields در گروه Tools از زبانه
Design قادر به اضافه کردن فیلدهای مورد نظر خواهید بود. و با استفاده از
ابزارهای دیگری همچون Title و Logo ( که در مقالات قبلی توضیح داده شده
اند) قادر به اضافه نمودن عنوان و آرم مورد نظر خود برای گزارش میباشید؛
Image
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
لازم
به ذکر است که؛ برای رسم نمودار در Access در نسخه های قبل از 2007 این
نرم افزار، از ابزاری به نام Chart Wizard استفاده می شد، اما در نسخه های
2007 و 2010 از نمای جدیدی به نام Pivot Chart جهت نمایش داده ها و مقایسه
آنها در قالب نمودار استفاده شد. و متأسفانه در نسخه 2013 با حذف شدن Pivot
Chart و Pivot Table عملاً امکان رسم نمودار نیست و برای این منظور
میبایست از نرم افزار Excel استفاده نمود.
تا به اینجا با اجزای
مختلف یک بانک اطلاعاتی و نحوه استفاده از آنها، آشنا شدیم. هم اکنون در
آخرین قسمت از آموزش Microsoft Access ، مراحل انجام یک پروژه را بصورت کلی
تشریح میکنیم تا بتوانیم تحلیل و طراحی پروژه های تعریف شده در Access را
با پیشروی در مراحل زیر، انجام دهیم:
1- ابتدا میبایست درک
مناسبی از مسأله یا موضوع داشته باشیم، بنحوی که بتوانیم کلیه موجودیتها
(Entity) در پروژه را شناسائی نمائیم. موجودیتها در پروژه ها از قبیل دانش
آموز، کالا، کتاب، کارمند و ... میباشند.
2- در مرحله بعد باید
ویژگیهای(Field) مربوط به هر موجودیت را شناسائی کنیم. ویژگیها در پروژه ها
از قبیل شماره دانش آموزی، نام و نام خانوادگی، سریال کالا، نام کتاب، سال
چاپ کتاب و .... میباشند.
3- بر اساس موجودیتها و ویژگیهای آنها که
در مراحل قبلی مشخص شدند، جداول (Table) بانک اطلاعاتی را ایجاد کنیم.
جداول در پروژه ها از قبیل مشخصات دانش آموزان، مشخصات کالاها، مشخصات
کتابها، مشخصات کارمندان و ... میباشند.
4- پس از تعریف جداول در
بانک اطلاعاتی، میبایست کلیدهای اصلی و یا فرعی در هر جدول را مشخص کنیم.
همانطور که از قبل میدانیم، کلید اصلی در هر جدول فیلدی میباشد که در کل
جدول، برای هر رکورد منحصربفرد است. و اگر فیلدی با این ویژگی موجود نباشد،
میتوان از مجموع دو یا چند فیلد که باهم مقدار منحصربفردی تولید مینمایند،
به عنوان کلید اصلی جدول در نظر گرفت. کلید اصلی در پروژه ها از قبیل
شماره دانش آموزی، سریال کالا، سریال کتاب، شماره پرسنلی و ... میباشد.
5-
پس از تعیین کلیدها در بانک اطلاعاتی، میبایست ارتباط بین جدولها
(Relationships) را از طریق کلیدهای تعریف شده، مشخص کنیم. ارتباط بین
جدولها از قبیل ارتباط جدول دانش آموزان با جدول دروس و ... میباشد.
6-
حالا میبایست برای ورود، ویرایش و نمایش رکوردها در جدولها، فرمها (Forms)
را ایجاد کنیم. همان طور که از قبل میدانیم؛ فرمها واسطی کاربری برای
ورود، ویرایش، حذف و نمایش داده ها در جدولها میباشند.
7- پس از
ورود اطلاعات از طریق فرمها، جهت استخراج اطلاعات مورد نظر، از یک یا چند
جدول بانک اطلاعاتی، پرس و جوها (Queries) را ایجاد میکنیم.
8- و
نهایتاً برای نمایش ، خلاصه سازی، ارسال و چاپ اطلاعات موجود در جداول
بانکهای اطلاعاتی، با استفاده از پرس و جوها، گزارشها (Reports) را تهیه
مینمائیم.
امیدوارم این مجموعه از مقالات، مفید واقع شده باشند.
تاریخ : دوشنبه پانزدهم شهریور ۱۳۹۵ | 15:10 | نویسنده : نفیسه.ش | نظر بدهید
مطالب اخیر
آموزش نرم افزار Microsoft Access
آموزش کاربردی نرم افزار Microsoft Excel 2013
ترفند ویندوز
آموزش ترفند های رجیستری
روش ایجاد فرم در نرم افزار پرکاربرد Word
منظور از بایت ، کیلو بایت ، مگابایت ، گیگابایت و ... چیست ؟
مدیریت درایورهای سخت افزاری ویندوز از طریق CMD
آشنایی با توابع در اکسل
تبدیل اسلاید های پاورپوینت (Powerpoint) به ورد (Word)
کاربردهای قابلیت Screen Recording در پاورپوینت
کاربرد های جالب اسلاید مستر (Slide Master) در نرم افزار پاور پوینت(PowerPoint)
کلید های میانبر نرم افزار پاور پوینت (PowerPoint) در نمای خروجی
کاملترین آموزش مصور روش های مرتب سازی (SORT) در اکسل (Excel)
دلایل بروز خطای در اکسل چیست ؟
آموزش توابع متنی
استفاده از نمودارها یا چارت ها در نرم افزار اکسل (Excel)
ترفند ها و نکات کلیدی جالب در نرم افزار اکسل (Excel)
ایجاد پایگاه داده و تنظیمات بخش Field Properties
انواع Queries در اکسس - Query به روز رسانی (Update)
ارسال اطلاعات (Export)از پایگاه داده اکسس (Access)به برنامه های دیگر
سایت ماه اسکین طراح قالب وبلاگ رایگان با امکانات عالی
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
azsoftir@gmail.com